Modrá řada Bosch je nově k dostání v Hornbachu

Když jsem si nedávno dělal přehled o nabízených značkách nářadí v českých hobby marketech, byl to docela nudný a trochu smutný seznam.
V tomto seznamu se odrážela evidentně poptávka zákazníků po co nejlevnějším nářadí. Vzít si tak do rukou stroje nejznámějších světových výrobců, které spadají do kategorie profi bylo téměř nereálné. 


Pokud mluvím o kategorii „profi“ nemám tím na mysli jen nápis na nějakém čínském „noname“ výlisku.
Evidentně se ale blýská na lepší časy. První vlaštovkou je právě Hornbach, který výrazně předělal celkovou nabídku značek a do portfolia zařadil velmi rozsáhlý sortiment modré řady Bosch.

Cena vs poptávka

Pro výrobce nářadí je prodej v hobby marketech velmi nákladnou záležitostí. Bylo by bláhové si představovat, že tyto markety budou nadšené, že mohou zákazníkům nabízet super kvalitní stroje a jen proto je zařadí do své nabídky. Markety potřebují prodávat a tvořit obrat. Ten u svých zákazníků (kutilů) dosahují především prodejem levnějších modelů neznámých značek.

Typickým příkladem může být třeba nářadí z Lidlu, především díky své dostupné ceně a ne úplně špatné pověsti. To je pak k vidění i v řadě menších dílen profesionálů. Je jasné, že drahé profesionální nářadí se neprodá tolik, ale evidentně se mění i požadavky nás jako zákazníků.

Stále více domácích kutilů si díky dobré ekonomické situaci může dovolit zainvestovat do kvalitnějšího nářadí i když ho vlastně pro své účely nepotřebují. Buď si chtějí prostě udělat radost a od pohledu „za cenu profi stroje si koupím 4 neznačkové až se mi budou rozbíjet“ se posouvají k modelu „chci mít stroj, který vydrží a budu ho mít na celý život. Nebo se snaží prostě pracovat v takové kvalitě, že jim již hobby nářadí nestačí a potřebnou kvalitu svého díla s ním nedosáhnou.

Profi vs hobby

Věčnou otázkou je tedy jak a čím se liší profi nářadí od hobby a neexistuje na ni žádná univerzální odpověď. Bude se to lišit model od modelu a značka od značky. Někdy je to o zcela jiné konstrukci a použitých technologiích, jako třeba uhlíkové a bezuhlíkové motory. Jindy to může být jen o kvalitě zpracování respektive výroby.

Velice často se setkáte třeba u zelené a modré řady Bosch s na první pohled identickým designem a komponenty. Jenže ta modrá je vyrobena tak, aby pracovala s mnohem menšími vůlemi a tedy přesností. Další věcí je, že dnes na světě existuje relativně málo společností, které vlastně nářadí vyrábí. Jsou to obří korporace, pod které spadá celá řada značek. Některé výrobky jsou naprosto identické a liší se jen barvou a natištěným logem.

Zkuste si třeba zajít do Baumaxu a vedle sebe tam najdete naprosto identické hoblíky Black and Decker a Stanley nebo se podívejte na pily Dolmar a Makita.

Dobrá zpráva pro zákazníka Hornbachu a čert ví jaká pro trh

To, že nově v Hornbachu koupíte profi nářadí Bosch je pro většinu běžných zákazníků vlastně skvělá zpráva. Otázkou je, co to udělá s ne příliš dobře vypadající sítí profi a autorizovaných center. S rozmachem internetových obchodů přišel cenový boj a specializované kamenné obchody s nářadím začaly postupně mizet.

Díky „cenové záruce“ v Hornbachu pak jako zákazník máte možnost toto nářadí získat někdy až za dumpingové ceny. Pro peněženku zákazníka to je dobrá zpráva, ale mohlo by se to časem obrátit i proti němu. Hobbymarket nedokáže nikdy zalistovat kompletní sortiment, ať už strojů nebo příslušenství. Zároveň není v lidských silách prodavačů v hobbymarketu, znát tolik detailů, které jsou pro profesionály potřebné pro rozhodování.

Uvidíme, jak se nabídka v hobbymarketech bude vyvíjet, jak zareagují ostatní markety a jestli i samotní výrobci sáhnou do svých marketingových rozpočtů a budeme tak moci třeba právě v Hornbachu vybírat ne mezi jednou profi řadou od jednoho výrobce, ale třeba hned z několika a získat opravdové konkurenční srovnání.

 

Diskuze:

  1. Vasek

    Dobry den,

    zaujal mi Vas clanek, zajimal by mi nazor nekoho kdo se o naradi zajima. Nedavno jsem se bavil s jednim kolegou a ten prisel s tim, jak to udajne tyto hobbymarkety delaji s prodejem “profi” znacek naradi. A sice kdyz si pujdu koupit napr aku vrtacku Makita primo k autorizovanemu dealerovi Makity a pujdu koupit tu oznacenym a typem samou aku treba do obi nebo nekam tak vrtacky jsou na pohled stejny ale ta z hobby marketu bude mit osizeny vnitrek.. Udajne z duvodu te aby market zaradil danou znacku do prodeje, pozadujetak nizkou nakupni cenu, ze aby vyrobcce se dostal na takovou cenu, tak musi nekde usetrit a vyrobu osidit… Slysel jste nekdy o necem takovem nebo jaky je vas nazor na to.. Je mozne koupit stejne kvalitni naradi v autorizovane prodejne stejne tak jako v hornbachu . Jen rozdil ze nedostanu takovou zalaznickou podporu ?

    Dekuji za nazor…

    • Maruna

      Zdravím,
      z mých zkušeností musim říct, že váš kolega asi neměl pravdu a spíš povídal o něčem co kdesi zaslechl od někoho, kdo chtěl být prostě zajímavej a důležitej. Krátká odpověď by tedy byla „Není to možné je to požád to samé nářadí.“ Dlouhá odpověď by byla asi takto: Prodávat své nářadí v Hobby marketech tipu Horbach je v podstate přání všech výrobců a prodávat tam své drahé kvalitní profi nářadí je jejich vlhký sen. Nákupčí v těchto obchodech moc dobře vědí, na co lidé v naší zemi mají peníze a nemají a proto tam nepustí žádné zboží o kterém tuší, že jim tam bude ležet na skladě. Vyrábět nářadí je dnes stejné jako auta nebo jinou komoditu. Děje se to ve velkých továrnách na linkách za miliardy a do vývoje a designu výrobci investují další obrovské sumy. Je jasné, že mají výrobci různé řady pro domácí a profesionální použití a třeba jediné v čem se to nářadí může lišit je přesnost zpracování. Nemusí to tedy nutně znamenat, že hobby vrtačka má plastovou převodovku a profi hliníkovou. Může to být o tom, že jedna je z odlitých dílů a druhá z dílů z CNC stroje atd. Pořád ale nemá logiku, proč by výrobce měl ničit nákladně a pracně budovanou pověst své profi řady tím, že za obrovské náklady (přenastavení výrobního procesu a servisních postupů, logistika atd.) vytvářel nějaký hybrid. To proč jsou třeba tyto profi stroje někdy levnější než ve specializovaných prodejnách jsou prostě objemy. Do profi prodejny někde na náměstí přijde za den pár desítek zákazníků mezitím co v Hornbachu se otočí za den velké tisícovky lidí. Pro výrobce a prodejce pak dává smysl svou marži trochu snížit protože to dožene objemem nebo tím, že lidem prodá něco navíc. Pro hobby market může být někdy i výhodné tam takovéto nářadí za dobré ceny mít. Pokud tím nalákají zákazníka, tak je velice pravděpodobné, že neodejde jen s vrtačkou ale utratí tam další peníze za další zboží. Ekonomicky to určitě vycházet musí, jinak vy výrobci neinvestovali gigantické marketingové peníze za to, aby v prodejnách mohli se svým profi nářadím být. Ono to totiž něco stojí v takovém obchodě smět své zboží prodávat.