5 zajímavostí o společnosti Husqvarna

Švédskou firmu Husqvarna asi znáte hlavně coby výrobce kvalitního nářadí a náčiní pro zahradu. Na svém kontě má celou řadu inovací, které nejen pomohly se zvýšením bezpečnosti práce třeba s motorovými pilami, je ale také průkopníkem v řešeních šetrných k životnímu prostředí. Věděli jste ale, že původním podnikatelským záměrem byla výroba zbraní, a to dokonce už na konci 17. století? Husqvarna také více než 80 let vyráběla motocykly, s nimiž nejen slavila závodní úspěchy, oblíbil si je ale třeba i hollywoodský krasavec Steve McQueen. Historie jedné z nejstarší průmyslových firem na světě je plná originálních řešení i překvapivých zvratů. Přinášíme vám 5 zajímavostí, které jste o společnosti Husqvarna možná nevěděli.

Bylo nebylo

Kořeny firmy Husqvarna sahají až do 17. století. Evropa tehdy nebyla žádným sluncem zalitým, poklidným místem k životu, jedna válka tu střídala druhou. Švédsko si prošlo nejprve Třicetiletou válkou, ve které získalo značná území, aby se na počátku 18. století opět namočilo do Velké severní války. V mezidobí pak přišel polní maršál Erik Jönsson Dahlberg a v roce 1689 přesvědčil tehdejšího švédského krále Karla XI. o nutnosti přestěhovat a rozšířit stávající továrnu na zbraně do města Husqvarna.

Už krátce poté se továrna stává předním výrobcem mušket. Přední pohled do hlavně následně vytváří logo jedné z nejstarších průmyslových firem na světě, které téměř beze změny provází Husqvarnu až do dnešních dní. Výrobna zbraní patřila nejprve do majetku švédského království, privatizace a přejmenování na Továrna na pušky Husqvarna proběhla v roce 1757. Společnost vyráběla zbraně až do roku 1967, kdy se majitelé rozhodli, že už nechtějí být součástí zbrojního průmyslu. Poslední lovecká puška série 1900 měla ale natolik inovativní konstrukci, že z ní dodnes vychází většina modelů moderních loveckých pušek.

Renesanční zakladatel

Založení firmy Husqvarna je připisováno inženýrovi, matematikovi, spisovateli a polnímu maršálovi Eriku Jönssonu Dahlbergovi. Ten se v roce 1689 zasloužil o rozšíření továrny na pušky v Jönköpingu do necelých 15 km vzdálené Husqvarny, jak se tehdy město Huskvarna psala. Cestu na výsluní vojenské strategie ale neměl Dahlberg vůbec jednoduchou. Narodil se v roce 1625 do chudé rolnické rodiny ve Stockholmu a již brzy poté mu zemřeli oba rodiče. Erik si i přesto mohl dovolit studia, nejprve se věnoval technikám opevnění a písařství. Jako písař byl následně i zaměstnán u účetního Gerta Rehnskiölda a při zaměstnání se věnoval studiu kreslířství, kartografie, matematiky, geometrie a architektury.

Poté byl odveden, aby ve Frankfurtu sloužil vlasti ve Třicetileté válce. Po jejím skončení putoval po světě a studoval, a to až do začátku války mezi Švédskem a Polskem, která naplno odstartovala jeho úspěšnou kariéru. Byl to právě Erik Dahlberg, který švédské armádě svými vědomostmi pomohl při nebezpečných přechodech přes zamrzlý Balt. Jeho hlavní talent se ale projevil až s opravou a stavbou opevnění, kde se postupem času vypracoval až na hlavního maršála této činnosti a díky skvělým výsledkům si vysloužil hraběcí titul. Šlechtic Dahlberg odešel do výslužby v roce 1702; o rok později umírá.

Sbohem, armádo

Začátek 70. let 19. století přinesl firmě Husqvarna hledání nových možností, jak se uplatnit na trhu. Mohl za to král Oskar II., kterému se nelíbil monopol Továrny na pušky Husqvarna, a vyhlásil tender, z něhož vzešel nový hlavní dodavatel. V Husqvarně byli chvíli smutní, nakonec ale za velkého úspěchu nejen ve Švédsku na trh uvedli první šicí stroje (1872), lovecké pušky (1877), kamna na dřevo (1884), první mechanický mlýnek na maso (1890), psací stroje (1895), jízdní kola (|896), motocykly (1903) nebo plynová kamna (1912). Krom toho vyrábí třeba i hrnce nebo váhy. Její úspěchy na poli výrobků pro domácnosti pak ukazují hlavní směr, kterým se skandinávská firma začíná vydávat.

Perfektní zahrada

Úspěch na poli zahradních nástrojů a techniky započal v roce 1918, kdy Husqvarna kupuje firmu Norrahammars Bruk. Ta se krom bojlerů specializuje i na sekačky na trávy. Ta pod jménem Husqvarna doráží do obchodů už rok po akvizici Norrahammars Bruk. Firma se následně soustředí na vývoj elektrických nástrojů pro zahradu a přichází s první elektrickou sekačkou, kterou střídá v roce 1959 první řetězová pila. U té se Husqvarna zasloužila i o vynález systému zamezující vibracím, který představila v roce 1969, nebo motorovou pilu s automatickou brzdou řetězu z roku 1973, která dodnes určuje bezpečnostní standard řetězových pil. Ze stejného období pak pochází i první foukače listí a sněhu nebo rotační kypřiče půdy.

První elektrická sekačka byla uvedena v roce 1986 a byla to také Husqvarna, která jako první představila v roce 1995 sekačku robotickou, a to dokonce s nabíjením na solární energii. Mezi další zásek na pažbě patří třeba funkce TrioBrake z roku 1999, díky které spustíte brzdu řetězu motorové pily pravou ruku, což zvyšuje uživatelskou bezpečnost. V roce 2012 pak Husqvarna uvádí akumulátorové nabíjení. Výhodami nových pil, vyžínačů, plotostřihů a riderů jsou nižší vibrace i hlučnost, nižší nároky na údržbu a téměř nulové zatížení životního prostředí. Za to si Husqvarna vysloužila designové ocenění The Red Dot Design Award a se svými pilami dokonce vyhrála všechny tři medaile na mistrovství světa v dřevorubectví.

O společnosti Husqvarna je známo, že okolo 40 % svých zisků věnuje zpátky na výzkum a vývoj nových produktů. V současnosti její inženýři pracují třeba na robotické sekačce, která při zkracování trávníku zahradu zároveň i pohnojí, nebo novém motoru pro řetězové pily s nižší spotřebou a dopadem na životní prostředí.

Báječné stroje na dvou kolech

Stejně jako většina firem, které jsou dnes známé výrobou motocyklů, začala i Husqvarna vyrábět nejprve jízdní kola. První motocykl s externě nakoupeným motorem uvedla v roce 1903; motocykl s vlastním motorem měl premiéru v roce 1918, o dva roky později pak Husqvarna založila i vlastní továrnu. První motor, který z ní vyjel, byl totožný jako ten, který vyráběly společnosti jako Harley-Davidson nebo Indian a pod kapotou měl čtyřtaktý motor o objemu 550 kubíků. Už ve 30. letech se motocykly Husqvarny celkem úspěšně umisťovaly v celé řadě závodů, zvláště ty motokrosové a endura.

Motocykly Husqvarna si oblíbil hollywoodský herec Steve McQueen (jedničkou pro něj byl model Husqvarna 400 Cross) a model MC 258 pak v roce 1982 vyhrál ve třídě 250 ccm rallye Paříž-Dakar. Tento model s pohodlným sedlem pro dlouhé jízdy a objemnější palivovou nádrží byl původně vytvořený na zakázku pro švédskou armádu, firmě se ale model natolik povedl, že o něj svůj zájem projevila i armáda francouzská. I přes nesporné úspěchy se ale Husqvarna v roce 1986 rozhodla svou motocyklovou divizi prodat italské Cagivě.

Diskuze: